مرداد ماه 1386 - گروه برق الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مرداد ماه 1386 - گروه برق الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن


درباره نویسندگان
مرداد ماه 1386 - گروه برق الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر

مدیر وبلاگ : م ل[126]
نویسندگان وبلاگ :
مجید بسادت (@)[21]

مجتبی پور موسی
مجتبی پور موسی[23]
مهدی معمار
مهدی معمار (@)[48]

صمد محمدیان (@)[14]


سلام ضمن عرض خوش آمد به شما کاربر گرامی با مشورت با چند تن از برو بچه های گروه برق دانشگاه شوشتر اقدام به تاسیس این وبلاگ بروی این سیستم کردم . ما چند تن از بچه های گروه برق الکترونیک 85 هستیم که زمینه کار در زمینه الکترونیک داریم و هدف اصلی از تاسیس این وبلاگ تبادل اطلاعات بین بچه های رشته برق هست. توی این وبلاگ بیشتر این مطاب رو می بینید : ، تاریخچه برق ، اخبار جدید راجع به برق و الکترونیک ، پروژه های عملی آماده الکترونیک ، جدید ترین نرم افزارهای برق ، اخبار رشته برق دانشگاه ، آشنایی با PLC و اتوماسیون ، برنامه های آماده برای پروگرام ، درد دل های بچه های رشته برق ، و . . .

اعضای افتخاری وبلاگ:
1-دکتر جمشیدی

کل مطالب وبلاگ

خدا حافظ وبلاگ خدا حافظ پارسی بلاگ
[عناوین آرشیوشده]


آرشیو وبلاگ
تیر ماه 1386
مرداد ماه 1386
مهر ماه 1386
آبان ماه 1386
آذر ماه 1386
دی ماه 1386
بهمن ماه 1386
اسفند ماه 1386
بهار 1387
زمستان 1386


لینکهای روزانه
الکترونیک - ربایتک - هواپیما و قایق مدل [742]
گروه برق دانشگاه بروجرد [547]
پروژه های الکترونیک و رباتیک [946]
میزبانی وب شما ارزان [120]
راز یار [215]
پارس موزیک [178]
کانون یاوران مهدی (عج) دانشجویان سراسر کشور [219]
گروه میعادگاه ایرانیان [141]
راز یار را در اینجا ببینید [247]
ایمان آنلاین [176]
وبلاگ مهندسی الکترونیک [668]
وبلاگ دانلود رایگان [1102]
سایت جامع الکترونیک [745]
فقط کراک دانلود کنید [372]
[آرشیو(14)]


لینک دوستان
پروژه های الکترونیک و رباتیک
گروه برق دانشگاه بروجرد
مهندس جوادی نسب
اتجمن رباتیک اسلامی
برق الکترونیک - فنی مهندسی - دانستنیها
اولین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق منطقه


عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
مرداد ماه 1386 - گروه برق الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر


لوگوی دوستان





آمار بازدید
بازدید کل :446818
بازدید امروز : 12
 RSS 

Powered by  MyPagerank.Net



چوپان مغناطیسی - امواج و الکترو مغناطیس

چوپان مغناطیسی

الکترونها در محیط پلاسمایی مثل گوسفندانی هستند که در یک مرتع باشند. آنها به اطراف پرسه می زنند و گاهی به سقلمه ای احتیاج دارند تا باعث شود در راه مشخص گله قرار گیرند. چهاردهم نوامبر، یک تیم تحقیقاتی روشی را عرضه کرد که با آن می توان دیواری یکطرفه ساخت که که اجازه ی ورود الکترونها از یکطرف را می دهد ولی الکترونهایی که از طرف دیگر دیوار می خواهند وارد شوند را مانع می شود. این روش جدیدی برای به دام انداری الکترونها در محیط پلاسمایی است. این ایده ما را به یاد "شیطانک ماکسول(
Maxwell"s Demon)" می اندازد که می گفت فرض کنید یک ظرف را با تیغه ای به دو قسمت تقسیم می کنیم و یکطرفش را تا نصف از گاز پر می کنیم. موجود هوشیاری را در جلوی سوراخ بین دو نصفه ی ظرف قرار می دهیم و او فقط مولکولهای پرسرعت را انتخاب و به سمت دیگر هدایت می کند. این آزمایش نظری عملا غیر قابل اجراست اما در اینجا با احتساب اینکه مقداری گرما هدر می رود می توان الکترونها را به دقت تفکیک کرد. (مثل همان کاری که شیطانک جلوی دریچه در آزمایش ذهنی ماکسول می کرد!) قصه اینگونه است که در یک راکتور گداخت بنام توکامک، محققان میدان مغناطیسی برای نگه داری پلاسما در یک محل خاص بکار می برند. یعنی پلاسما را (که مجموعه ای از الکترونهاست) درون ظرفی از جنس میدان مغناطیسی قرار می دهند. برای اینکار تعدادی از الکترونهای پلاسما را در میدان مغناطیسی می اندازند که باعث می شود این الکترونها دور حلقه ای شبیه به خانه ی حلزون بچزخند و این خانه حکم ظرفی را دارد که درونش پلاسما حبس می شود. اما این روش نیازمند اینست که مقدار بسیار زیادی امواج رادیویی به درون پلاسما فرستاده شود که این مقدار باعث گرم شدن بسیاری از الکترونها و اتلاف گرمایی می شود. نات فیش (Nat Fisch) از دانشگاه پرینستون (Princeton University) و همکارانش تصمیم گرفتند که انرژی لازم برای ظرف را بجای اینکه به همه جا بفرستند فقط به یک منطقه ی کوچک بفرستند. این ایده دو نوع میدان می خواهد. اول، یک لایه ی نازک از میدانهای الکترومغناطیس نوسان کننده می خواهد که بطور عمودی محوطه ی پلاسمایی را نصف می کند و دوم، یک میدان مغناطیسی ایستا می خواهد. الکترونها ترجیح می دهند که از دیواره ی قوی و نوسانی الکترومغناطیسی فاصله بگیرند بنابراین به عقب برمیگردند اما میدان مغناطیسی روی الکترونهاعمل می کند و آنها را مجددا به جلو هدایت می کند(مثل یک درب یکطرفه). نمایی از یک پلاسمای حبس شده در یک توکامک. توضیح کاملتر و واضحتر انست که فرض کنید یک الکترون به دیوار نزدیک میشود. میدان مغناطیسی ایستا که عمود بر دیوار است باعث می شود که الکترون روی مسیری حلزونی شکل به سمت دیوار جلو برود. در نزدیکی های دیوار فرکانس این چرخش رو به جلو با فرکانس نوسان میدان الکترومغناطیسی دیوار هماهنگ می شود و باعث می شود که الکترونها در جای مشخصی از مدار چرخششان ناگهانی به سمت داخل کشیده شوند. این شوت شدگی به سمت دیگر دیواره برای تمام الکترونها در همان جهت وجود دارد. یعنی فرقی نمی کند که الکترون به دیواره از کدام سمت نزدیک شود. اگر الکترونی مثلا از سمت دیگر به دیوار نزدیک شود، میدان مغناطیسی ایستایی که الکترونها را رو به یک سمت هدایت می کند باعث دوری آن الکترون از دیوار می شود. بنابراین می بینید که دیوار اینجا مثل شیطانک ماکسول که به یکسو تفکیک می کرد عمل می کند. حالا این تیم در حال عملی کردن این ایده هستند تا بتوانند با دو دیوار الکترونها را بین این دو حبس کنند.

منبع :
www.nojum.ir



نویسنده : م ل » ساعت 12:0 صبح روز پنج شنبه 86 مرداد 4
نظرات شما ()

www.E85.ir گروه برق الکترونیک85 ویژه دانشجویان


Admin@E85.ir مطالب خود را برای ما ایمیل کنید

این وبلاگ تبدیل به سایت شده است دیگر به درخواست ها در این وبلاگ پاسخ داده نخواهد شد

http://www.E85.irآدرس سایت

 
miadgah groupرادار وسیله ای است که بطور رایج در همه جا استفاده می شود . اما اغلب فعالیت این وسیله از دید ما پنهان است . درکنترل ترافیک هوایی از رادار برای تعیین موقعیت هواپیماها هم از روی زمین و هم در آسمان و همچنین کمک به آنها برای پیمودن مسیر صحیح استفاده می شود. پلیس از رادار برای بدست آوردن سرعت اتومبیل ها استفاده می کند . ناسا از رادار برای ترسیم نقشه سطح کره زمین و دیگر سیارات ، همچنین برای تعیین موقعیت ماهواره ها و اجسام فضایی وهدایت سفاین خود استفاده می کند. و در صنایع نظامی نیز رادار کاربردهای وسیعی از جمله کشف نیروهای دشمن و یا هدایت موشک دارد. هواشناسان از رادار برای ردیابی و تعیین سرعت و موقعیت توفان ها ، تندبادها و توده های هوا بهره می جویند و حتی شما می توانید نوعی از رادار را  در ساختار دربهایی که به طور خودکار بروی شما گشوده می شوند نیز بیابید. پس همانطور که به نظر می رسد رادار یک وسیله بسیار سودمند است.
جایی از رادار استفاده می شود که غالبا یکی از اهداف زیر مد نظر است :
• تشخیص وجود یک جسم در فواصل دور که معمولا اجسام در حال حرکت هستند . اما رادارها قادرند اجسام ثابت و حتی اجسامی که در زیر خاک یا آوار مدفون شده اند را نیز تشخیص دهند. حتی در بعضی موارد رادارها می توانند نوع  جسمی را که کشف کرده اند مشخص کنند مثلا رادارهایی که در صنایع هوایی مورد استفاده قرار می گیرند می توانند نوع هواپیما را هم تشخیص دهند.
• تشخیص سرعت حرکت یک جسم  که این خاصیت رادارها دلیل استفاده پلیس از این وسیله است .
• نقشه برداری از سطوح :  برخی سفینه های فضایی و ماهواره ها مجهز به وسیله ای به اسم Synthetic Aperture Radar هستند که از آن برای تهیه نقشه های توپوگرافی از سطح سیاره ها و اجسام فضایی دیگر استفاده می کنند.
هر سه مورد از کاربردهای  بالا با بهره جویی از دو پدیده فیزیکی که در زندگی روزمره شما هم  به طور متعدد اتفاق می افتد انجام می شوند : پدیده های صوتی اکو و داپلر ! مفهوم این دو پدیده صوتی برای شما براحتی قابل درک هستند زیرا گوشهای شما هر روز اصوات اکو و داپلر را می شنوند.  رادار از این دو پدیده در غالب امواج صوتی استفاده می کند.
ما در این مقاله سعی داریم که که از رازهای رادار پرده برداریم . ابتدا به توضیح پدیده های اکو و داپلر می پردازیم که شما با آن آشناتر هستید.
اکو و داپلر  
miadgah groupاکو پدیده ای است که شما حتما آن را تجربه کرده اید. اگر شما در داخل یک چاه یا یک دره فریاد بزنید برگشت صدای خود را پس از چند لحظه خواهید شنید و دلیل این پدیده اینست که برخی از امواج صوتی  فریاد شما به سطحی ( مثلا بدنه چاه یا سطح آب در ته چاه و یا دیواره روبرویی شما در یک دره ) برخورد کرده و مجددا به سوی شما منعکس شده و به گوش شما می رسد و شما مجددا آنها را می شنوید. فاصله زمانی بین احظه ای که شما فریاد زده اید و لحظه ای که  اکوی صدای خود را می شنوید بستگی به فاصله بین شما و سطح منعکس کننده امواج دارد.
داپلر  نیز یک پدیده رایج است . شما حتما بارها آن را تجربه کرده اید ( شاید بدون اینکه آن را درک کرده باشید). این پدیده هنگامی اتفاق می افتد که منبع صدا و یا منعکس کننده آن، یک جسم در حال حرکت باشد و این پدیده در نهایت منجر به تولید امواج سونیک می شود . حال به توضیح این پدیده می پردازیم .
تصور کنید اتومبیلی که با سرعت 60 مایل در ساعت بسوی شما در حال حرکت است بوق خود را به صدا در میاورد . هنگامی که اتومبیل در حال نزدیک شدن است صدای بوق آن هم بطور یکنواخت با نزدیک شدن اتومبیل بلند تر می شود اما هنگاهی که اتومبیل از مقابل شما عبور کرد صدای بوق  بطور ناگهانی کم می شود . در حالی که این صدای یک بوق است که آن بوق همیشه یه صوت را تولید می کند اما پدیده داپلر باعث می شود که شما صدا را این گونه بشنوید.
چرا این اتفاق می افتد؟ سرعت صوت به شرط اینکه هوا ساکن باشد تقریبا در همه جا ثابت و حدود 600 مایل بر ساعت است. (سرعت دقیق آن بستگی به فشار و رطوبت هوا و دما دارد) .
تصور کنید اتومبیل متوقف است و دقیقا یک مایل با شما فاصله دارد و به مدت یک دقیقه بطور مداوم بوق می زند. امواج صوتی منتشر شده توسط بوق با سرعت 600 مایل بر ساعت به سمت شما حرکت می کنند و شما صدای بوق را با 6 ثانیه تاخیر خواهید شنید. (زیرا 6 ثانیه طول می کشد تا امواج با سرعت 600 مایل برساعت مسافت یک مایلی بین بوق و شما را طی کنند)
miadgah group
حالا اجازه دهید تصور کنیم که اتومبیل با سرعت 60 مایل بر ساعت به سمت شما حرکت می کند . مبدا حرکت اتومبیل مسافت یک مایلی شماست و به مدت یک دقیقه تمام هم بطور مداوم بوق می زند. شما باز هم صدا را با 6 ثانیه تاخیر خواهید شنید اما اینبار به نظر شما اتومبیل فقط 54 ثانیه بوق می زند. این  بدین خاطر است که اتومبیل پس از یک دقیقه دقیقا مقابل شما خواهد بود و صدا در این لحظه بلا فاصله و بدون هیچ تاخیری به شما می رسد. اتومبیل (از دیدگاه راننده آن ) یک دقیقه کامل بطور مداوم بوق زده است زیرا او نیز همراه با اتومبیل در حال حرکت بوده و صدا  بدون تاخیر به گوش او رسیده است . اما در جایگاه شما امواج صوتی که در طول یک دقیقه تولید شده است در 54 ثانیه فشرده می شود. در واقع تعداد یکسانی از امواج  صوتی در مقدار کمتری از زمان بسته بندی شده اند. بنابراین فرکانس آنها افزایش یافته و شما با صدایی بلندتر از صدای واقعی آن را خواهید شنید. اما هنگامی که اتومبیل از مقابل شما عبور کرد همه این وقایع بصورت برعکس تکرار می شوند و مقدار یکسان صوت در مدت زمان بیشتری انتشار می یابد در نتیجه فرکانس کاهش می یابد و شما صدای آهسته تری از حد واقعی را خواهید شنید.
شما می توانید ترکیبی از اکو و داپلر را بصورت زیر تجربه کنید :
یک صدای بلند را به سمت اتومبیلی که بسوی شما در حرکت است ارسال کنید. برخی از امواج این صوت به اتومبیل برخورد کرده و به سمت شما منعکس می شوند( اکو). اما چون اتومبیل به سوی شما در حال حرکت است امواج صوتی بازگشتی فشرده می شوند بنابراین امواج بازگشتی فرکانس بیشتری از صدایی که شما ارسال کرده اید را دارند. با انجام محاسباتی روی مقدارتفاوت فرکانس امواج ارسالی و بازگشتی ، می توان سرعت اتومبیل را محاسبه نمود.
 
رادار ها چگونه کار می کنند ؟‌ ۲
در قسمت قبل مشاهده کردیم که  از پدیده اکو می توانیم برای تعیین فاصله یه شیء از یک محل مشخص استفاده کنیم همچنین مشاهده کردیم که با استفاده از ترکیب پدیده های اکو و داپلر می توانیم سرعت شیی را که به سمت ما می آید تعیین کنیم . بنابراین ما می توانیم یک رادار صوتی داشته باشیم و این دقیقا همان کاری است که سونار انجام می دهد. زیردریایی ها و کشتی ها همواره از سونار استفاده می کنند. دستگاه های سونار دقیقا طبق اصول انتشار صوت در هوا کار می کنند اما استفاده از امواج صوتی چندین مشکل دارد:
• امواج صوتی برد کمی دارند و حداکثر پس از یک مایل نابود می شوند.
• امواج صوتی را تقریبا همه می توانند بشوند و بنابراین یک رادار صوتی می تواند برای افرادی که در اطراف آن هستند مزاحمت زیادی ایجاد کند.( که البته می توان این مشکل را با استفاده از امواج فراصوتی بجای امواج قابل شنیدن  تا حد زیادی مرتفع کرد)
• امواج صوتی پس از اکو ضعیف می شوند و این، کشف و دریافت آنها را مشکل می کند.
بنابراین در رادارها  بجای استفاده از امواج صوتی از امواج رادیویی استفاده می شود. امواج رادیویی برد زیادی دارند ، توسط انسانها قابل حس نیستند و کشف و دریافت آنها حتی هنگامی که ضعیف هم شده اند براحتی امکان پذیر است.
اجازه بدهید عملکرد یک رادار را که برای کشف هواپیماهای در حال پرواز طراحی شده است شرح دهیم . ابتدا مکانیزم ارسال در رادار فعال می شود و امواج رادیویی را با قدرت زیاد و فرکانس بالا را به طرف هواپیما ارسال می کند. مدت ارسال این امواج در حد یک میکروثانیه است. سپس مکانیزم ارسال در رادار غیر فعال شده و مکانیزم دریافت فعال می گردد و منتظر دریافت اکوی امواج ارسال شده می ماند. سیستم رادار مدت زمان بین ارسال امواج و دریافت اکوی آنها را به دقت اندازه گیری می کند. سرعت امواج رادیویی برابر با سرعت نور و در حدود 1000 فوت در هر یک میکروثانیه است . بنابراین اگر سیستم رادار از یک ساعت بسیار دقیق برخوردار باشد می تواند مسافت هواپیما با رادار را بسیار دقیق اندازه گیری کند و اگر مجهز به یک سیستم ویژه پردازشگر امواج نیز باشد می تواند امواج داپلر را به دقت بررسی کرده و سرعت هواپیما را به طور کاملا دقیق مشخص کند.
در رادارهای زمینی  امکان مداخله امواج بسیار بیشتر از رادارهای هوایی است .هنگامی که یک رادار پلیس پالسی را ارسال می کند امواج آن به هر شیئ که در مقابل آن باشد مانند: حفاظهای جاده ، پل ها ، ساختمان ها ، کوه ها و ... برخورد کرده و اکو می شوند. بهترین راه برای فیلتر کردن امواج بازگشتی این است که بتوانیم امواج داپلر را از میان سایر امواج تشخیص دهیم . رادارهای پلیس فقط امواج داپلر را مورد بررسی قرار می دهند و چون این امواج بطور دقیق روی یک اتومبیل خاص فکوس شده می توانند سرعت آن اتومبیل را بدست آورند.
امروزه رادارهای پلیس از تکنولوژی لیزر برای بدست آوردن سرعت اتومبیل ها برخوردار گشته اند  که این رادار های لیزری را لیدار می نامند. لیدار ها بجای امواج صوتی از نور استفاده می کنند.


نویسنده : م ل » ساعت 12:0 صبح روز چهارشنبه 86 مرداد 3

www.E85.ir گروه برق الکترونیک85 ویژه دانشجویان


Admin@E85.ir مطالب خود را برای ما ایمیل کنید

این وبلاگ تبدیل به سایت شده است دیگر به درخواست ها در این وبلاگ پاسخ داده نخواهد شد

http://www.E85.irآدرس سایت

MRI چیست ؟

یکی از بهترین تکنیکهادر دنیای پزشکی در تشخیص بیماریها استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی(MRI)است که بدون تابش اشعه ایکس می توان اسکن های واضحی از بافتهای مختلف بدن گرفت . پدیده تشدید مغناطیسی اولین بار تو سط دو فیزیکدان بنامهای فلیکس بلاچ و ادوارد پارکل بطور جداگانه کشف گردید با این کشف انها در سال 1952 مفتخر به دریافت جایزه نوبل گردیدند.

سرانجام در سال 1970 دکترریموند دامادین به این فکر افتاد که از فراوانی اب در بدن برای تصویر برداری به روش تشدید مغناطیسی استفاده کند

 

در این روش برای ایجاد یک تصویر سه بعدی بدن از سه جهت تحت تابش یک میدان مغناطیسی قوی قرار می گیردکه شدت ان گاهی 60000 برابر شدت میدان مغناطیس زمین می باشد.

 

وچون در تمام اندامهای بدن به میزان معینی اب وجوداردبدیهی است که هیدروژنهای موجود در اب که دوقطبی هستند تحت تاثیرمیدان مغناطیسی قرار گیرندو تقریبا در یک جهت بخط شوندکهاگر در این حالت به بدن امواج رادیویی با فرکانس معین بتابانیم سبب تولید یک جریان الکتریکی توسط هیدروژن خواهد شد و می توان با یک تقویت کننده وکامپیوتر تصویری از ان ناحیه معین بوجود اورد.

 

پزشکان با استفاده از این تکنیک ارزشمند توانستند از بافتهای مختلفی مانند مغز تصاویر واضحی بدست اورند در شکل زیر یک اسکن از سر انسان بروش MRIرا میبینیداگرتوموری در ان باشد ان تومور به صورت لکه ای در تصویر ظاهر خواهد شدکه رنگش با سایر نقاط سر متفاوت است زیرا میزان هیدرژن تومور با میزان هیدرژنهای اطراف فرق میکند بنابراین پس از تابش امواج رادیویی سیگنالها ودر نتیجه تصویر مربوط به ان ایجاد می شود امروزه پزشکان با استفاده از این فناوری می توانند با تشخیص محل لخته شدن خون در قلب و یا مغز از وقوع سکته در انسان جلوگیری کنند.

 

هنگامی که بیماری برای اسکن به این روش اماده میشود باید دقت شود که همراه وی هیچ گونه فلزی نباشد زیرا سبب اختلال در تصویر می شود.همچنین افرادی که در دستها یا پاهایشان پلاتین کار گذاشته شده ویا افرادی که از باطریهای قلب استفاده میکنند نباید از این روش برای عکس برداری استفاده نمایند.زیرا وسایل فلزی تحت تاثیر میدان می توانند در بدن حرکت کنند.

 

منبع : khayam.persianblog.com

 

منابع 2: سایتهای www.whitaker.org

http://www.mageres.nottingham.com

http://www.spa__ortho.com

و cnn

و مقاله کاربرد فیزیک پزشکی کارشناسی گروه فیزیک گیلان



نویسنده : م ل » ساعت 12:0 صبح روز سه شنبه 86 مرداد 2

www.E85.ir گروه برق الکترونیک85 ویژه دانشجویان


Admin@E85.ir مطالب خود را برای ما ایمیل کنید

این وبلاگ تبدیل به سایت شده است دیگر به درخواست ها در این وبلاگ پاسخ داده نخواهد شد

http://www.E85.irآدرس سایت

منحنی رفتار یک دیود در هنگام اعمال ولتاژ مثبت  اگر به یک پیوند PN ولتاژ با پلاریته موافق متصل کنیم جریان از این پیوند عبور کرده و اگر ولتاژ را معکوس کنیم در مقابل عبور جریان از خود مقاومت نشان می دهد. باید اشاره کنیم که قصد نداریم تا به تفضیل وارد بحث فیزیک الکترونیک شویم و فقط سعی خواهیم کرد با بیان نتایج حاصل از این شاخه علمی ابتدا عملکرد دیود و سپس ترانزیستور را بررسی کنیم.
اگر به یک پیوند PN ولتاژ با پلاریته موافق متصل کنیم جریان از این پیوند عبور کرده و اگر ولتاژ را معکوس کنیم در مقابل عبور جریان از خود مقاومت نشان می دهد. باید اشاره کنیم که قصد نداریم تا به تفضیل وارد بحث فیزیک الکترونیک شویم و فقط سعی خواهیم کرد با بیان نتایج حاصل از این شاخه علمی ابتدا عملکرد دیود و سپس ترانزیستور را بررسی کنیم.

همانطور که می دانید دیود ها جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می دهند و در جهت دیگر در مقابل عبور جریان از خود مقاومت بالایی نشان می دهند. این خاصیت آنها باعث شده بود تا در سالهای اولیه ساخت این وسیله الکترونیکی، به آن دریچه یا Valve هم اطلاق شود.

از لحاظ الکتریکی یک دیود هنگامی عبور جریان را از خود ممکن می سازد که شما با برقرار کردن ولتاژ در جهت درست (+ به آند و - به کاتد) آنرا آماده کار کنید. مقدار ولتاژی که باعث میشود تا دیود شروع به هدایت جریان الکتریکی نماید ولتاژ آستانه یا (forward voltage drop) نامیده می شود که چیزی حدود 0.6 تا 0.7 ولت می باشد. به شکل اول توجه کنید که چگونه برای ولتاژهای مثبت - منظور جهت درست می باشد - تا قبل از 0.7 ولت دیود از خود مقاومت نشان می دهد و سپس به یکباره مقاومت خود را از دست می دهد و جریان را از خود عبور می دهد.
 
نماد فنی و دو نمونه از انواع دیوید
دیود-چگونه-کار-می-کند؟
اما هنگامی که شما ولتاژ معکوس به دیود متصل می کنید (+ به کاتد و - به آند) جریانی از دیود عبور نمی کند، مگر جریان بسیار کمی که به جریان نشتی یا Leakage معروف است که در حدود چند µA یا حتی کمتر می باشد. این مقدار جریان معمولآ در اغلب مدار های الکترونیکی قابل صرفنظر کردن بوده و تاثیر در رفتار سایر المانهای مدار نمیگذارد. اما نکته مهم آنکه تمام دیود ها یک آستانه برای حداکثر ولتاژ معکوس دارند که اگر ولتاژمعکوس بیش از آن شود دیوید می سوزد و جریان را در جهت معکوس هم عبور می دهد. به این ولتاژ آستانه شکست یا Breakdown گفته می شود.

در دسته بندی اصلی، دیودها را به سه قسمت اصلی تقسیم می کنند، دیودهای سیگنال (Signal) که برای آشکار سازی در رادیو بکار می روند و جریانی در حد میلی آمپر از خود عبور می دهند، دیودهای یکسوکننده (Rectifiers) که برای یکسوسازی جریانهای متناوب بکاربرده می شوند و توانایی عبور جریانهای زیاد را دارند و بالآخره دیود های زنر (Zener) که برای تثبیت ولتاژ از آنها استفاده می شود.


نویسنده : م ل » ساعت 12:0 صبح روز دوشنبه 86 مرداد 1

www.E85.ir گروه برق الکترونیک85 ویژه دانشجویان


Admin@E85.ir مطالب خود را برای ما ایمیل کنید

این وبلاگ تبدیل به سایت شده است دیگر به درخواست ها در این وبلاگ پاسخ داده نخواهد شد

http://www.E85.irآدرس سایت

پژوهشگران ژاپنى وابسته به دانشگاه صنعتى توکیو (توکوداى) موفق به ساخت ترانزیستورى شفاف ازجنس پلاستیک شدند که به نازکى فیلم دوربین عکاسى است .

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، به نقل از ایرنا، ترانزیستور نوعى تجهیزاتى است که کارش روان و یا متوقف کردن جریان برق در دستگاه هاى الکترونیکى مى‌باشد.
براساس گزارشى که روز پنجشنبه در این باره منتشر شد، این ترانزیستور که تاشو هم است نسبت به ترانزیستورهاى کنونى سبک تر، مقاومتر و جریان برق در آن روانتر مى باشد.

پژوهشگران گفتند که آنها براى ساخت این ترانزیستور بر روى ترق پلاستیکى که از جنس شیشه پلاستیکى نوشابه مى‌باشد، فلز ایندیوم ، گالیوم و اکسید فلز روى را بوسیله حرارت بخار چسباندند.

پژوهشگران افزودند که ساخت این ترانزیستور نازک در دماى معمولى اتاق امکان پذیر بوده و هزینه آن هم ارزان مى باشد.
توانایى و سرعت عمل این ترانزیستور جدید۱۰ برابر ترانزیستورهاى کنونى مىباشد و در صورت خم کردن آن نیز این توانایى از میان نمى‌رود.
براى ساخت ترانزیستورهاى نازک که به آن "تى اف تى" مىگویند تاکنون از ماده سیلیکون استفاده مىشد اما به دلیل اینکه براى بکارگیرى سیلیکون نیازبه ۳۰۰ درجه حرارت است امکان استفاده از مواد پلاستیکى به عنوان صفحه پایه وجود نداشت .
پروفسور هوسودا یکى از سازندگان این ترانزیستور مىگوید که با استفاده از این ترانزیستور مىتوان هر شیشه اى را تبدیل به صفحه نمایشگر کرد.
به گفته هوسودا با استفاده از این ترانزیستور این امکان بوجود مى‌آید که شیشه جلوى خودرو و یا ترق جلوى کلاه موتور سوارى را تبدیل به نقشه راهنماى راه کرد.
در روز پنجشنبه قرار است که این دستاورد پژوهشگران دانشگاه صنعتى توکیو در مجله علمى نیچر چاپ انگلیس منتشر شود .



نویسنده : م ل » ساعت 12:0 صبح روز دوشنبه 86 مرداد 1

www.E85.ir گروه برق الکترونیک85 ویژه دانشجویان


Admin@E85.ir مطالب خود را برای ما ایمیل کنید

این وبلاگ تبدیل به سایت شده است دیگر به درخواست ها در این وبلاگ پاسخ داده نخواهد شد

http://www.E85.irآدرس سایت

<      1   2   3