بهمن ماه 1386 - گروه برق الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهمن ماه 1386 - گروه برق الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن


درباره نویسندگان
بهمن ماه 1386 - گروه برق الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر

مدیر وبلاگ : م ل[126]
نویسندگان وبلاگ :
مجید بسادت (@)[21]

مجتبی پور موسی
مجتبی پور موسی[23]
مهدی معمار
مهدی معمار (@)[48]

صمد محمدیان (@)[14]


سلام ضمن عرض خوش آمد به شما کاربر گرامی با مشورت با چند تن از برو بچه های گروه برق دانشگاه شوشتر اقدام به تاسیس این وبلاگ بروی این سیستم کردم . ما چند تن از بچه های گروه برق الکترونیک 85 هستیم که زمینه کار در زمینه الکترونیک داریم و هدف اصلی از تاسیس این وبلاگ تبادل اطلاعات بین بچه های رشته برق هست. توی این وبلاگ بیشتر این مطاب رو می بینید : ، تاریخچه برق ، اخبار جدید راجع به برق و الکترونیک ، پروژه های عملی آماده الکترونیک ، جدید ترین نرم افزارهای برق ، اخبار رشته برق دانشگاه ، آشنایی با PLC و اتوماسیون ، برنامه های آماده برای پروگرام ، درد دل های بچه های رشته برق ، و . . .

اعضای افتخاری وبلاگ:
1-دکتر جمشیدی

کل مطالب وبلاگ

خدا حافظ وبلاگ خدا حافظ پارسی بلاگ
[عناوین آرشیوشده]


آرشیو وبلاگ
تیر ماه 1386
مرداد ماه 1386
مهر ماه 1386
آبان ماه 1386
آذر ماه 1386
دی ماه 1386
بهمن ماه 1386
اسفند ماه 1386
بهار 1387
زمستان 1386


لینکهای روزانه
الکترونیک - ربایتک - هواپیما و قایق مدل [742]
گروه برق دانشگاه بروجرد [547]
پروژه های الکترونیک و رباتیک [946]
میزبانی وب شما ارزان [120]
راز یار [215]
پارس موزیک [178]
کانون یاوران مهدی (عج) دانشجویان سراسر کشور [219]
گروه میعادگاه ایرانیان [141]
راز یار را در اینجا ببینید [247]
ایمان آنلاین [176]
وبلاگ مهندسی الکترونیک [668]
وبلاگ دانلود رایگان [1102]
سایت جامع الکترونیک [745]
فقط کراک دانلود کنید [372]
[آرشیو(14)]


لینک دوستان
پروژه های الکترونیک و رباتیک
گروه برق دانشگاه بروجرد
مهندس جوادی نسب
اتجمن رباتیک اسلامی
برق الکترونیک - فنی مهندسی - دانستنیها
اولین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق منطقه


عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
بهمن ماه 1386 - گروه برق الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر


لوگوی دوستان





آمار بازدید
بازدید کل :446823
بازدید امروز : 17
 RSS 

Powered by  MyPagerank.Net



آموز ه هایی از رباتیک(قسمت نهم)

ربات هایی که تماس را حس می کنند :

به تازگی نمونه ای جدید از یک حساسه ساخته شده که نصب آنها در ربات ها موجب می شود تا این مخلوقات دست بشر سطوح مختلف را در حین تماس حس کنند و بتوانند کارهای ظریفی را که انسانها با دستشان انجام می دهند انجام دهند.
به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران ، از خبرگزاری سلام، Vivek Maheshwari و پروفسور Ravi Saraf, از دانشگاه نبراسکا در لینکون پس از ماهها تحقیق شبانه روزی به این موفقیت دست یافته اند.
آنان می گویند این حساسه ها باعث می شود دست یک ربات در تماس با سطوح مختلف همان احساس دست انسان را داشته باشد. از ربات های مجهز به این حساسه ها می توان در جراحی های بسیار دقیق استفاده کرد.
حساسه های یاد شده در تماس با سطوح مختلف می درخشند. هنوز مشخص نیست این ربات ها چه زمانی به تولید انبوه می رسند
ربات آبی برای یافتن جعبه سیاه هواپیما:
یک ربات آبی برای پیدا کردن جعبه سیاه هواپیمای بویینگ 737 فرانسه که چندی پیش در نزدیکی شرم الشیخ مصر سقوط کرده و هر 148 مسافر آن کشته شده اند به خدمت گرفته شده است. این ربات که از راه دور قابل کنترل است و از شرکت فرنس تلکام برای این کار اجاره شده است, روز سه شنبه برای بازیابی یکی از جعبه ها که سیگنال قوی از خود ساتع میکرد و احتمالا درعمق 800 متری دریای احمر است به آب انداخته شده است. قبلا نیروی دریایی امریکا یک جعبه سیاه را از عمق 2200 متری خارج کرده اند.



نویسنده : صمد محمدیان » ساعت 12:0 صبح روز یکشنبه 86 دی 30
نظرات شما ()

www.E85.ir گروه برق الکترونیک85 ویژه دانشجویان


Admin@E85.ir مطالب خود را برای ما ایمیل کنید

این وبلاگ تبدیل به سایت شده است دیگر به درخواست ها در این وبلاگ پاسخ داده نخواهد شد

http://www.E85.irآدرس سایت

به دنیای نامرئی ها خوش آمدید!

امروز می خواهم برایتان توضیح بدهم که چطور می توانید عملا با روبورو یک روبات جاسوسی قابل استفاده بسازید و حال صهیونیست ها را بگیرید! در ضمن کمی هم با دستورات حسی روبورو آشنا خواهیم شد.

کشور های دیگر خیلی در زمینه کار روبوتیک و جاسوسی کار کرده اند ... حالا نوبت ما است که برویم و حال همه شان را بگیریم! ... فکرش را بکنید یک روبات ایرانی برود توی نیروگاه اتمی اسرائیلی ( که خیلی ادعای جاسوسی و اینها هم دارند!) خیلی چیز ها را لو بدهد!! ... چه محشری به پا میشود ها ... نه؟!

نامرئی شدن یک آرزو است و هیچ دلیلی ندارد که آرزوی ما درست عین خودش متحقق شود. ما باید سعی کنیم مشکلات را حل کنیم و تا آجا که امکانات به ما اجازه می دهد به آرزوی خودمان نزدیک شویم. در حقیقت کاری که می خواهیم امروز انجام بدهیم این است: ساختن یک روبات جاسوسی با کمک روبورو برای بدست آوردن اطلاعات محرمانه و تهیه عکس و فیلم از جاهای خطرناک!



خیلی غیر واقعی شد؟ ... تازه حالا کجایش را دیده اید!

تا حالا یاد گرفتیم که چطور روبورو را سر هم کنیم و بعد یاد گرفتیم که با کمک نرم افزار کنترل آن آن را تست کنیم و حرکت بدهیم. بعد هم چند تا از دستورات حرکتی را یاد گرفتیم.
با همین چیز ها میتوانیم یک روبات جاسوس بسازیم. می گویید چطور؟ ببینید:
اول باید یک دوربین کوچک بخریم و روی سقف روبورو نصب کنیم، به این دوربین ها CCD میگویند. انواعی از این دوربین ها توی بازار هست که حتی در شب هم با کمک مادون قرمز می تواند تصویر به دست دهد. این دوربین ها را معمولا برای استفاده در آیفون تصویری استفاده می کنند و جالب است بدانید که برای خریدن آنها کافی است که بروید خیابان جمهوری پاساژ امجد! ... انواع و اقسام این چیز ها آنجا پیدا می شود. خوبی این دوربین ها این است که خودشان یک فرستنده هستند و تصاویری را برای گیرنده ارسال می کنند. شما باید به گیرنده و دوربین باتری وصل کنید و تا شعاع 30 متر تصاویر را بگیرید!

چند نوع دوریبین CCD بی‌سیم

دوم نوبت استفاده از یک کارت کپچر (capture) برای کامپیوتر است. دوستانی که توی خانه دوربین هندی‌کم دارند احتمالا با این نوع کارت آشنا هستند. این ها نوعی کارت کامپیوتر هستند که روی مادربورد کامپیوتر نصب می شوند و می توانند تصاویر را به کامپیوتر منتقل کنند. البته ما می توانیم خیلی ساده گیرنده دوربین CCD خودمان را به یک تلویزیون وصل کنیم، اما فرض کنید شما توی یک منطقه نظامی هستید ... مطمئنا تلویزیون همراه ندارید اما به نظر من یک جاسوس خوب و امروزی حتما یک لبتاپ دارد؟ نه؟ ... ضمنا اگر می خواهید از جاهایی که می‌روید فیلم تهیه کنید، حتما باید تصاویر را ضبط کنید ... نکند با خودتان یک ویدئو هم همراه دارید!؟ پس می بینید که بهتر است از کارت کپچر استفاده کنیم!

میدانید "کپچر کردن" یعنی چه؟ یعنی دستگیر کردن! ... کار این کارت این است که تصاویری که به وسیله دوربین ارسال می شود را دستگیر(!) کند و به کامپیوتر تحویل دهد! ... من فکر می کنم آنقدر با استفاده از این کارت کارهای جاسوسی و پلیسی انجام داده اند که بنده خدا جو گیر شده است

این هم یک نمونه کارت کپچر بی سیم- انواع سیم دار آن هم هست که به پورت USB وصل می شود.

خوب پس ما یک دوربین کوچولوی بدون سیم گرفتیم و آن را روی روبورو نصب کردیم. گیرنده تصاویر را هم به کارت کپچر وصل کردیم تا تصاویر رسیده از دوربین را به کارت تحویل دهد و کارت را هم به کامپیوتر وصل کردیم. خوب ؟ ... حالا چی؟ .. حالا نوبت این است که برای روبورو یک برنامه بنویسیم و آن را در محیط خطرناکی قرار بدهیم تا برود و اطلاعات به دست بیاورد. در حالی که ما با خیال راحت پشت کامپیوتر خودمان نشسته ایم و بلکه هم داریم تخمه می خوریم!

به نظر شما حالا چه برنامه ای بنویسیم؟

بیایید یک برنامه برای حرکت توی یک راهرو را بنویسیم، برنامه ای که بتواند روبورو را از این سر راهرو تا آن سر راهرو هدایت کند و اگر مشکلی پیش آمد خودش آن را حل کند.

می دانید که روبورو دو تا سنسور تماسی دارد. یادتان هست؟

بیایید برای این دو تا سنسور برنامه بنویسیم. اول از همه باید الگوریتم داشته باشیم. با الگوریتم زیر چطورید؟
1 – برو به جلو.
2 – اگر سنسور سمت چپ به دیوار خورد کمی به سمت راست بچرخ.
3 – اگر سنسور سمت راست به دیوار خورد کمی به سمت چپ بچرخ.
4 – برو به 1 .



نویسنده : مهدی معمار » ساعت 3:9 صبح روز جمعه 86 دی 28

www.E85.ir گروه برق الکترونیک85 ویژه دانشجویان


Admin@E85.ir مطالب خود را برای ما ایمیل کنید

این وبلاگ تبدیل به سایت شده است دیگر به درخواست ها در این وبلاگ پاسخ داده نخواهد شد

http://www.E85.irآدرس سایت

ربات تعقیب خط:

 نوعی از ربات است که وظیفه اصلی آن تعقیب کردن مسیری به رنگ مثلا سیاه در زمینه‌ای به رنگ متفاوت مشخصی مثلا سفید است. یکی از کاربرد‌های عمده این ربات، حمل‌و‌نقل وسایل و کالاهای مختلف در کارخانجات، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و ... می‌باشد. ربات تعقیب خط تا حدی قادر به انجام وظیفه کتاب‌داری کتابخانه‌ها می‌باشد. به این صورت که بعد از دادن کد کتاب، ربات با دنبال کردن مسیری که کد آن را تعیین می‌کند، به محلی که کتاب در آن قرار گرفته می رود و کتاب را برداشته و به نزد ما می‌آورد. مثال دیگر کاربرد این نوع ربات در بیمارستان‌های پیشرفته است، کف بیمارستان‌های پیشرفته خط کشی‌هایی به رنگ‌های مختلف به منظور هدایت ربات‌های پس‌فایندر به محل‌های مختلف
مثلا رنگ قرمز به اتاق جراحی یا آبی به اتاق زایمان ، وجود دارد. بیمارانی‌ که توانایی حرکت کردن و جابه‌جا شدن را ندارند و باید از ویلچر استفاده ‌کنند، این ویلچیر نقش ربات تعقیب‌خط را دارد، و بیمار را از روی مسیر مشخص به محل مطلوب می‌برد. و خلاصه کاربردهای فراوانی دارد و اگر روزی بشود در زندگی‌مان بکار بریم، خیلی کیف دارد. الگوریتم مسیر‌یابی: الگوریتم مسیر‌یابی باید طوری نوشته شود تا ربات بتواند هرگونه مسیری را، با هر اندازه پیچ و خم دنبال کند، به‌طوری که خطای آن مینیمم باشد. تجربه نشان می‌دهد که بهترین روش برای یافتن و دنبال کردن مسیر، استفاده از 4 سنسور است. البته با استفاده از حداقل 2 سنسور نیز می‌توان ربات مسیریاب ساخت، ولی قضیه دو دوتا 4 تاست! یعنی با کم کردن سنسور ضریب اطمینان ربات نیز کاهش می‌یابد. (اتفاقا اصلا این قضیه صادق نبود، احتمالا تعبیر هرچقدر پول بدی، متراژ بیشتری پیتزا‌ متری می‌خوری مناسب‌تر باشد!) وظیفه سنسورهای 1 و 2 تشخیص پیچ‌های مسیر و سنسور 3 مقدار چرخش ربات به جهات مختلف را تعیین می‌کند



نویسنده : صمد محمدیان » ساعت 12:0 صبح روز جمعه 86 دی 28

www.E85.ir گروه برق الکترونیک85 ویژه دانشجویان


Admin@E85.ir مطالب خود را برای ما ایمیل کنید

این وبلاگ تبدیل به سایت شده است دیگر به درخواست ها در این وبلاگ پاسخ داده نخواهد شد

http://www.E85.irآدرس سایت

کاربرد رباتها
ربات آدم نمای اعلام خطر:
(Humannoid Danger Alarm Robot)

این ربات یک آدم نمای ابتکاری است که به منظور اعلام خطر در جاده ها و جایگاه های خطر برای وسایل یا افراد عبوری جهت کاهش هزینه های نیروی
انسانی و خطرات نهفته در این گونه مشاغل و فعالیت ها مورد استفاده قرار می گیرد.
دارای چشم الکترونیکی حساس به حرکت اجسام، خودروها و انسان با برد 15 متر و قابل استفاده تا مسافت 200 متر جلو تر از دستگاه ربات
دارای برد میکروکنترلی قابل برنامه ریزی برای انواع کاربرد ها
دارای تایمر زمانی قابل تنظیم که بعد از مشاهده جسم متحرک تا دو دقیقه بازوها را به حرکت وا میدارد
دارای یک بازوی متحرک با حرکت شبیه به دست انسان و دو درجه آزادی
قابل جدا کردن به دو بخش برای حمل و نقل آسان
قابل استفاده از برق و باطری
دارای فلاشر و چراغ خطر جهت کار در شب
درای آژیر صوتی جهت اعلام خطر
دارای قابلیت نصب سیستم حفاظتی
کاربرد ها
استفاده در جاده ه،اتوبانها، بزرگراه ها، به منظور اخطاربه خودروها در هنگام نزدیک شدن به محل های در دست تعمیر یا محل هایی که کارگران مشغول به کار هستند.استفاده در خیابانها و معابری که در دست تعمیر، تغییر یا انجام فعالیت های عمرانی است
استفاده در جاده ها به منظور اخطار به خودروها برای کاهش سرعت یا اتخاذ آمادگی بیشتر استفاده در جاده ها، پیچ ها و...به منظور کاهش جرایم رانندگی
استفاده در مراکزی همانند کارگاههای سد سازی، نصب پل و ساختن مجتمع های تولیدی
ضریب اطمینان مناسب
ایمنی  فوق العاده
کاهش هزینه های پرسنلی
فرهنگ سازی
استفاده ازربات ها برای تقلید رفتار حیوانات:
ربات ها برای تقلید رفتارحیوانات و حشرات بکار گرفته می شوند. به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از موج،محققین موفق شده اند به کمک ربات بسیار ریزی سوسک ها را کنترل کنند این موضوع می تواند جهت ارتباط با انواع مختلفی از حیوانات در آینده مورد استفاده قرار گیرد . انجمن تکنولوژی اروپا(FET) طراح این برنامه است که رباتی را مجهز به دو موتور،چرخ ،باتری های قابل شارژ،چندین پردازنده کامپیوتری ،یک دوربین سبک برای دریافت احساسات و بازوهائی مجهز به سنسورساخته است. وقتی این ربات در یک جای پر از پیچ و خم و پوشانده شده با دیوارها قرار می گیرد ،به راحتی حرکت می کند، می چرخد و می ایستد و می تواند راه خود را بدون برخورد با دیوارها و موانع پیدا کندو وقتی در کنار سوسکی قرارمی گیرد به سرعت رفتارهای آن را تقلید می کند. این ربات حتی قادر است انواع مختلفی از راه های ارتباطی را اجرا کند و سوسک را طوری گول بزند که آن را به عنوان حشره واقعی بپذیرد.
این گروه سوسک را به عنوان نمونه اولیه آزمایشات خود
بکار گرفتند چون رفتارهای آن نسبت به سایر گونه های حشرات مانند مورچه هابیشترقابل درک است.
این ربات نه تنها رفتار سوسک ها تقلید می کند بلکه در تغییر رفتار سوسک ها نیز بسیار موفق بوده به طوریکه با حرکت این ربات به سمت نور سوسک ها نیز به تبعیت از آن به سمت نور حرکت می کنند و در آن مکان تجمع می کنند .این موضوع نشان می دهد که انسان به زودی قادر خواهد بود رفتارهای حشراتی که به صورت
گروهی زندگی می کنند راماهرانه تقلید کند



نویسنده : صمد محمدیان » ساعت 8:3 عصر روز سه شنبه 86 دی 25

www.E85.ir گروه برق الکترونیک85 ویژه دانشجویان


Admin@E85.ir مطالب خود را برای ما ایمیل کنید

این وبلاگ تبدیل به سایت شده است دیگر به درخواست ها در این وبلاگ پاسخ داده نخواهد شد

http://www.E85.irآدرس سایت

<      1   2   3